19.12.2024
Przyjęty właśnie przez Radę Ministrów projekt przewiduje kilkadziesiąt różnego rodzaju zmian przepisów w trzech ustawach – o systemie oświaty, o systemie informacji oświatowej oraz w prawie oświatowym – i dotyczy głownie organizacji egzaminów końcowych oraz programów nauczania i podręczników.
Przedłużone zostanie odstąpienie od warunku uzyskania 30 proc. punktów możliwych do uzyskania z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym. Rozwiązanie ma obowiązywać w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.
Wprowadzona ma zostać funkcja egzaminatora-weryfikatora, czyli egzaminatora drugiego sprawdzania i operatora pracowni informatycznej, jako osób biorących udział w przeprowadzaniu egzaminów zewnętrznych. Rozwiązanie ma na celu zapewnienie wysokiej jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminacyjnych.
Na salę egzaminacyjną będzie można wnosić urządzenie telekomunikacyjne wyposażone w aplikację monitorującą stan zdrowia osoby zdającej, taką jak np. system stałego monitorowani glikemii dla uczniów z cukrzycą.
Wydawcy będą musieli zapewnić cyfrowe odzwierciedlenia wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego w postaci papierowej (także tych sprzed przed 1 stycznia 2020 r.). Zdaniem twórców regulacji rozwiązanie pozwoli odciążyć tornistry uczniów.
Projekt ustawy zmienia również warunki dopuszczania programów nauczania do użytku w szkole. W przypadku, kiedy program wychowania przedszkolnego i programy nauczania do danych zajęć edukacyjnych obejmują treści wykraczające poza zakres ustalony w odpowiedniej podstawie programowej – wymagane będzie wyraźne zaznaczenie tych treści w programie nauczania, dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektorów szkół. Chodzi o to, aby nie przeładowywać szkolnych zestawów programów nauczania.
Poza tym w projekcie przewiduje się wprowadzenie możliwości wyboru dowolnego języka obcego nowożytnego zdawanego jako przedmiot obowiązkowy na maturze. Natomiast w przypadku absolwentów oddziałów i szkół dwujęzycznych projekt zobowiązuje ich do przystępowania do egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego z tego języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym, którego uczyli się w szkole lub oddziale dwujęzycznym.
Przewidziane w projekcie zmiany mają wejść w życie 14 dni od ogłoszenia nowelizacji z wyjątkiem tych, które będą obowiązywały od początku nowego roku szkolnego 2025/2026.
Źródło: PAP