08.09.2010
Jak nauczyć uczniów gimnazjów pracy zespołowej? Najlepiej w praktyce , poprzez wspólna realizację projektu.
Rozporządzenie nie określa, jakiego typu ma to być projekt ani też ilu uczniów ma być w zespole. Szkoła i uczniowie będą decydowali sami. W dodatku projekt nie musi być wcale związany ze szkolnym programem. Zadanie można przeprowadzić w dowolnym roku nauki, ale zostanie zapisane na jednym świadectwie – ukończenia gimnazjum. Oceny jednak nie będzie widać, bo ma być ona częścią oceny z zachowania. Gdy ktoś projektu nie zaliczy nie będzie miał wpisu na świadectwie, a ocenę z zachowania odpowiednio niższą.
MEN w rozporządzeniu dał dużą swobodę nauczycielom i uczniom w realizacji projektu, narzucił jedynie bliżej nieokreślone "publiczne przedstawienie rezultatów". Dlatego projekt już teraz budzi spore kontrowersje. W jaki sposób ustalać tematykę, ilość osób, sposób prezentacji "publicznej" i kryteria oceniania???
Potrzeba rozwijania kreatywności, współpracy oraz samodzielnego rozwiązywania problemów wśród naszej młodzieży jest chyba oczywista dla wszystkich. Tylko czy sposób właściwy? Czas pokaże.
Ja mam spore wątpliwości, a Wy? Czekamy na wasze komentarze.