23.04.2025
Na początku grudnia 2024 roku CKE przeprowadziła na terenie całego kraju test diagnostyczny dla reprezentatywnej grupy około 3,5 tysiąca uczniów klas ósmych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
Test miał sprawdzić poziom przygotowania uczniów do zbliżającego się egzaminu ósmoklasisty, określić wiadomości i umiejętności, które uczniom nadal sprawiają trudności oraz dać egzaminatorom i metodykom wskazówki jak formułować pytania w arkuszach, tak aby były klarowne i zrozumiałe dla uczniów. Po sprawdzeniu testu diagnostycznego okazało się, że średnie wyniki dla grupy 3,5 tysiąca uczniów wyglądały następująco:
- język polski 55%
- matematyka 38%
- język angielski 70%
Wyniki były gorsze niż na właściwych egzaminach w latach poprzednich, jednak trzeba wziąć pod uwagę fakt, że test był przeprowadzony w połowie roku szkolnego i sporo tematów nie było jeszcze omówionych i utrwalonych. Cenne dla tegorocznych ósmoklasistów i ich młodszych rówieśników szykujących się do tego egzaminu w następnych latach są zalecenia egzaminatorów sprawdzających arkusze. Warto je wziąć pod uwagę zważywszy na to, że formułują je nauczyciele praktycy z bardzo dużym doświadczeniem w swojej pracy.