09.02.2024
Czy w publicznej podstawówce w Warszawie można mieć wybitne sukcesy w matematyce na poziomie europejskim?
Jest to możliwe gdy uda się w jednym miejscu połączyć utalentowane matematycznie dzieciaki z nauczycielami o innowacyjnych metodach uczenia i stworzy im się przyjazne warunki do wspólnej pracy.
W SP nr 221 klasy VII i VIII mają autorski program kształcenia. Aby się dostać do takiej klasy chętni muszą wcześniej dobrze wypaść w konkursie matematycznym organizowanym przez samą szkołę. Klasy matematyczne są niewielkie i liczą około 18 osób. W 2023 roku SP 221 wystawiła 3 kilkuosobowe drużyny w międzynarodowym konkursie matematyczno – fizycznym Naboj Junior. Jedna z drużyn w składzie Szymon Zima, Krzysztof Kowalik , Artur Smoleński i Dominik Findeisen zajęła I miejsce, zostawiając w tyle aż 1800 innych drużyn z Europy. Pozostałe dwie szkolne drużyny zajęły miejsca 114 i 176. Sukcesy uczniów tej szkoły na arenie międzynarodowej z całą pewnością nie był dziełem przypadku, bo rok wcześniej inna drużyna zajęła w tym samym konkursie II miejsce.
Utworzenie takich eksperymentalnych klas w szkole publicznej dla uzdolnionych matematycznie uczniów, to pomysł dr Jerzego Badnarczuka wykładowcy z UW. projekt ruszył w 2017 roku i był odpowiedzią na likwidację gimnazjów. matematyki w tej szkole zaczęli uczyć studenci dr Badnarczuka, a inspiracją dla nich był nowatorski program uczenia tego przedmiotu innego matematyka z UW, dr Wojciecha Guzickiego. Jak widać teoria świetnie sprawdziła się w praktyce i tylko szkoda, że nie słychać o innych podstawówkach w Warszawie gotowych iść drogą matematycznych innowacji sprawdzonych w boju przez nauczycieli i uczniów SP 221 na Woli w warszawie.
Marek Urban