Co robić, żeby nauka do matury była efektywna?

Nauka do ważnego sprawdzianu czy też egzaminu, takiego jak egzamin gimnazjalny czy też matura, wymaga odpowiedniego nastawienia, zorganizowania, jak i właściwego podziału na pracę i odpoczynek. Jak się uczyć, by się nauczyć?

Ciągła nauka, od rana do wieczora, a nawet z zarywaniem nocy, może dać poczucie spokoju i zapewnić nas, że przygotowaliśmy się do sprawdzianu. Jest niestety bardzo nieefektywne. Niewyspany mózg gorzej się koncentruje i wolniej zapamiętuje. Mocna kawa pomaga tylko pozornie, dając jedynie złudzenie lepszej koncentracji. Lepiej więc będzie rozłożyć materiał na dłużej, zamiast fundować sobie w ostatnie dni karkołomny maraton. Podzielmy go tak, aby został nam jeszcze czas na powtórzenia całości.

Warto też wiedzieć, że szczególnie nieefektywna jest nauka przez pierwsze 40 minut po obudzeniu się. W tym czasie w mózgu działają substancje mające za zadanie zacieranie śladów pamięciowych marzeń sennych, które przyswajaniu nauki nie sprzyjają, a wręcz przeciwnie.

Przed rozpoczęciem nauki nasz mózg potrzebuje rozgrzewki. Warto więc przed podejściem do większej partii materiału zrobić jakieś kreatywne ćwiczenie, które uruchomi naszą wyobraźnię i twórcze myślenie. Na przykład weźmy jakiś przedmiot, który leży na biurku i zastanówmy się nad jakimiś niestandardowymi jego zastosowaniem.
Psychologowie udowodnili, że podczas wykładu słuchacze najlepiej koncentrują się przez pierwsze 20 minut, a przez kolejne już wyraźnie słabiej. Po kolejnych trzech kwadransach koncentracja spada praktycznie do zera. Nie bez powodu więc lekcje w szkole trwają 45 minut. Dlatego też nie powinniśmy siedzieć nad książkami wiele godzin bez przerwy. Mózg potrzebuje przerw, żeby odpocząć. Warto więc robić przerwy co pół godziny i w ramach oderwania się zrobić coś relaksującego – porysować, pograć na gitarze, pobawić się z domowym zwierzakiem.

Bardzo ważne są powtórzenia. Najlepiej jest powtórzyć opanowany materiał na krótko przed pójściem spać, a potem następnego dnia i kolejny raz po tygodniu. Warto poprosić wtedy kogoś z rodziny o przepytanie, lub też umówić się z kimś na wspólne powtarzanie.

Ważna przy nauce jest motywacja, która powinna być według psychologów średnia. Albowiem, gdy jest za słaba, niczego się nie nauczymy, a gdy zbyt silna, może wiązać się ze stresem, który tylko utrudni nam naukę.

O czym jeszcze powinniśmy pamiętać? Nie uczmy się ostatniego dnia przed maturą. To spowoduje dodatkowy stres, a na egzamin powinniśmy pójść wypoczęci i ze świeżym umysłem. Odpocznijmy więc lub zróbmy coś, co nas odstresuje i odciągnie nasze myśli od egzaminu. Pójdźmy z przyjaciółmi do kina, na ściankę wspinaczkową, gokarty, bilard, kręgle. Wybierz się na wycieczkę rowerową, zabierz psa na dłuższy spacer. Napraw coś w domu. Twój mózg potrzebuje tego dnia, aby odsapnąć i wszystko sobie poukładać.

Wyśpij się dobrze, a potem w dzień egzaminu myśl pozytywnie. Powodzenia!

Repetytorium z matury możesz znaleźć na http://sklep.wsip.pl/produkty/repetytorium-maturalne-chemia-zakres-rozszerzony-26387/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies

Zamknij