Jak w 2014 roku wyglądał test predyspozycji językowych do klas dwujęzycznych w gimnazjach w Warszawie?

Podobnie jak w ubiegłym roku 13 maja ponad 2 tysiące szóstoklasistów, którzy chcą uczyć się w klasach dwujęzycznych, zmierzyło się z tzw. testem predyspozycji językowych, nazywanym też sprawdzianem kompetencji językowych.
W 2013 roku po raz pierwszy gimnazja w Warszawie porozumiały się ze sobą i zgodziły na to, aby wszyscy kandydaci pisali ten sam test, a jego wyniki uprawniały do ubiegania się o przyjęcie do klas dwujęzycznych w każdej z tych szkół. Test przygotowali specjaliści z Wydziału Lingwistyki Stosowanej UW. W tym roku zachowano te samą zasadę.

Tegoroczny test składał się z 15 zadań, było ich więc o 3 więcej niż w ubiegłym roku. Pierwsze zadania sprawdzały pamięć wzrokową i słuchową kandydata. Mieli oni odpowiedzieć na pytania typu prawda/fałsz i uporządkować kolejność zdań w tekście, który był wcześniej przeczytany przez nauczyciela. W innym zadaniu uczniowie mieli udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu w języku obcym, z którym mogli się zapoznać tylko przez kilka minut. Kolejna grupa zadań dotyczyła umiejętności analizy tzw. języka fikcyjnego. Co ciekawe, jedno z zadań zawierało zdania podane najpierw po polsku, potem w zapisie cyfrowym. Należało odkryć prawidłowości i wykorzystać je we własnym tłumaczeniu zdań na „język cyfrowy”. Badanie intuicji językowej polegało z kolei na odpowiednim połączeniu ze sobą zdań o tej samej treści zapisanych w języku polskim i rumuńskim.

Test był trudny, zdaniem wielu uczniów i ich rodziców za trudny, chociaż wyniki okazały się lepsze niż w ubiegłym roku. Widać to dobrze, gdy porówna się wyniki kandydatów do „Rejtana”, gdzie w 2013 roku, aby przejść do II etapu rekrutacji wystarczyło 115/200 pkt, a teraz już 136. Także najlepszy wynik wśród piszących ten test był dużo wyższy. Poprzednio było to 178 pkt., teraz aż 193 pkt.! Najprawdopodobniej jednak nikomu jeszcze nie udało się zdobyć maksimum, czyli 200 punktów.

Wyższe tegoroczne wyniki kandydatów do klas dwujęzycznych biorą się pewnie z ich lepszego niż w ubiegłym roku „wytrenowania”. Zapewne większość uczniów rozwiązała wiele podobnych testów, przygotowując się do tego indywidualnie lub na specjalnych kursach.

Marek Urban
Firma Edukacyjna Marka

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies

Zamknij