Sprawdzian szóstoklasisty 2010!!!

Na naszym portalu znajdziecie test i przykładowe odpowiedzi. Zajrzyj koniecznie!

W dziale Baza testów znajdziecie test, który szóstoklasiści pisali w czwartek 8 kwietnia.

Poniżej zamieszczamy przykładowe odpowiedzi, te oficjalne zamieścimy jak tylko pojawią się na stronie Centralnej komisji Egzaminacyjnej.

ODPOWIEDZI

Zad. 1.

Wspomnienia dotyczą czasów, w których Kazimierz Górski był

początkującym zawodnikiem.

Zad. 2.

Czym wyróżniał się Kazimierz Górski spośród zawodników swojej drużyny?

drobną budową ciała

Zad. 3.

Z której wypowiedzi narratora wynika, że jest on uczestnikiem zdarzeń?

Zdecydowałem się na dośrodkowanie.

Zad. 4.

"Gdy to usłyszałem, skrzydła wyrosły mi u ramion". W tym zdaniu narrator mówi o:

radości i chęci działania.

Zad. 5.

Kazimierz Górski został uznany za najlepszego polskiego trenera XX wieku przez

czytelników "Piłki Nożnej".

Zad. 6.

Sformułowanie "według legendy" oznacza, że bieg i śmierć posłańca

mogą być zmyślone.

Zad. 7.

Wskaż tytuł najlepszy dla całego tekstu.

Bieg maratoński

Zad. 8.

Na igrzyskach w Londynie dystans maratonu zwiększono o 2,195 km. Ile to metrów?

2195 m

Uzasadnienie:

2,195 km = 2195 m

Zad. 9.

Uczestnicy biegu startowali co dwie minuty. Pierwszy zawodnik wystartował o godzinie 9.05, a ostatni o 9.37. Ilu zawodników wzięło udział w biegu?

17

Uzasadnienie:

Od 9:05 do 9:37 upłynęło 32 minuty, zawodnicy startowali co 2 minuty, 32 / 2 + 1 = 17

Zad. 10.

W opisie występu łyżwiarki poeta zwraca uwagę przede wszystkim na

ruchy.

Zad. 11.

W wierszu występują porównania. Służą one przedstawieniu łyżwiarki oraz uwydatnieniu cech

lodu.

Zad. 12.

Które sformułowanie oddaje rytmiczność ruchów łyżwiarki?

pierwszy takt, drugi takt, trzeci takt

Zad. 13.

Łyżwiarka wzbudza w poecie

zachwyt

Zad. 14.

Która z figur ma kształt trójkąta prostokątnego równoramiennego?

Uzasadnienie:

Trójkąt B. jako jedyny z przedstawionych na rysunku ma jednocześnie kąt prosty (90 stopni) i dwa boki (ramiona) tej samej długości.

Zad. 15.

Boisko ma kształt prostokąta o wymiarach 45 m i 90 m. Ile metrów kwadratowych ma boisko?

4050 metrów kwadratowych

Uzasadnienie:

Wzór na pole powierzchni prostokąta to P= a * b, gdzie a i b to boki prostokąta, podstawiając dane z zadania P= 45 * 90 = 4050. Pole powierzchni boiska to 4050 metrów kwadratowych.

Zad. 16.

Na planie prostokątnego boiska zamalowano część powierzchni, na której zostanie wymieniona nawierzchnia. Na jakiej części boiska zostanie wymieniona nawierzchnia?

1/3

Uzasadnienie:

Pole powierzchni zamalowanej to 1350 co stanowi jedną trzecią całej powierzchni.

Zad. 17.

Zawodnicy jednej drużyny wzięli ze skrzynki 5 butelek wody mineralnej, a zawodnicy drugiej drużyny dwa razy więcej. Ile butelek wody zostało w skrzynce?

Do rozwiązania tego zadania brakuje informacji, ile butelek wody

było w skrzynce, zanim zaczęli je brać zawodnicy.

Zad. 18.

Uczniowie z województwa łódzkiego rozpoczęli ferie zimowe później niż uczniowie z województwa małopolskiego o

4 tygodnie

Zad. 19.

W ilu województwach uczniowie mieli ferie w ostatnim tygodniu stycznia?

W siedmiu.

Zad. 20.

Uczniowie z województw mazowieckiego i podlaskiego uczestniczyli podczas swoich ferii zimowych we wspólnej trzydniowej wycieczce. Kiedy odbyła się ta wycieczka?

Od 3 do 5 lutego.

Zad. 21.

Maksymalną długość nart dla skoczka oblicza się, mnożąc wzrost zawodnika przez 1,46. Oblicz maksymalną długość nart dla zawodnika o wzroście 1,5 m. Wynik wyraź w centymetrach.

219 cm

Uzasadnienie:

d – długość narty

h – wzrost zawodnika

a – mnożnik

d = ?

h = 1,5 m

a = 1,46

d = h*a = 1,5 m * 1,46 = 2,19 m= 219 cm

Zad. 22.

Podczas meczu koszykówki Paweł trafił do kosza 5 razy, Leszek miał 2 razy więcej trafień niż Paweł, a Zbyszek o 3 mniej niż Paweł i Leszek razem. Ile razy trafił do kosza Leszek, a ile Zbyszek?

Leszek trafił do kosza 10 razy, a Zbyszek 12 razy.

Uzasadnienie:

Paweł: 5 trafień

Leszek: 2 razy więcej niż Paweł

Zbyszek: o 3 mniej niż Leszek i Paweł razem

L = 2 * P = 2 * 5 = 10

Z = L + P – 3 = 10 + 5 – 3 = 12

Zad. 23.

Na planie w skali 1 : 50 000 trasa wyścigu ma długość 16,4 cm. Ile kilometrów mają do pokonania uczestnicy wyścigu?

Odpowiedź 8,2 km

Uzasadnienie:

Skala mapy to 1:50 000 co oznacza, że jeden cm na mapie to 50 000 cm w rzeczywistości.

L – długość trasy

s – skala

d – odcinek na mapie

L = ?

s = 50 000

d = 16,4 cm

L = s * d = 16,4 * 50000= 820000 cm= 8200 m= 8,2 km

Zad. 24.

Przy zakupie roweru na raty pierwsza wpłata wyniosła 176 zł. Pozostała do zapłaty kwota została rozłożona na 12 rat po 52 zł. Za ten sam rower kupiony za gotówkę zapłacono tylko 4/5 ceny roweru kupionego na raty. Ile złotych kosztował rower kupiony za gotówkę?

Cena roweru kupionego za gotówkę wynosi 640 zł

C1 – cena roweru kupionego na raty

C2 – cena roweru kupionego za gotówkę;

C1 = 176 zł + 12 * 52 zł = 176 zł + 624 = 800 zł

C2 = 4/5 * C1 = 640 zł

Źródło: "Gazeta Wyborcza"

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies

Zamknij