29.03.2009
"Nie taki diabeł straszny…", czyli jak rozumieć standardy egzaminacyjne (na przykładzie egzaminu z 2003 roku)
Próby uruchomienia telewizji w Polsce były podejmowane jeszcze przed rokiem 1939. Prowadzone od 1935 roku prace badawcze nad przekazem telewizyjnym przerwała jednak II wojna światowa. Ich wznowienie stało się możliwe dopiero w roku 1947.
W październiku 1952 roku z eksperymentalnego studia w Warszawie został wyemitowany pierwszy polski program telewizyjny. Regularną (cotygodniową) emisję programów (najpierw półgodzinnych, później godzinnych) telewizja rozpoczęła od stycznia 1953 roku. Nadawane programy można było oglądać w kilkudziesięciu warszawskich świetlicach i klubach, w których zainstalowano odbiorniki telewizyjne. Zasięg nadajnika umieszczonego na 8. piętrze budynku w centrum stolicy był jednak niewielki.
Nadawanie dłuższych i bardziej różnorodnych programów oraz zwiększenie zasięgu odbioru stało się możliwe w roku 1954 dzięki uruchomieniu nowego studia telewizyjnego oraz nowej stacji nadawczej.
Na podstawie książki S. Miszczaka
Uczeń odczytuje różne teksty kultury:
proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe, w tym audycję radiową i telewizyjną, artykuł prasowy, rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne.
Przykłady zadań:
1. Wybierz tytuł odpowiedni dla całego tekstu.
- "Twórcy polskiej telewizji"
- "Początki telewizji w Polsce"
- "Wczoraj i dziś polskiej telewizji"
- "Dzieje polskiego radia i telewizji"
2. Próby uruchomienia telewizji w Polsce podjęto
- w pierwszej połowie XIX wieku.
- w drugiej połowie XIX wieku.
- w pierwszej połowie XX wieku.
- w drugiej połowie XX wieku.
3. Pierwszy polski program telewizyjny nadano w roku
- 1935
- 1947
- 1952
- 1954
4. W roku 1953 audycje telewizyjne oglądano w Polsce
- tylko w studiu telewizyjnym.
- w kilkudziesięciu miejscach w Warszawie.
- w każdym domu w Warszawie.
- prawie w całym kraju.
uczeń rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności figur oraz rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w opisach diagramówuczeń rozpoznaje własności, porządkuje, wykorzystuje w sytuacjach praktycznych:
Przykład zadania:
5. Dzieci sporządzały w szkole słowniczek wyrazów związanych z telewizją. W którym szeregu uporządkowały je w kolejności alfabetycznej?
- ekran, emisja, studio, spiker, kamera, kineskop
- spiker, studio, kamera, kineskop, ekran, emisja
- kamera, kineskop, spiker, studio, ekran, emisja
- ekran, emisja, kamera, kineskop, spiker, studio
W instrukcji obsługi telewizora znalazły się następujące ostrzeżenia:
- Wyjmuj wtyczkę z gniazdka sieciowego, jeśli nie używasz telewizora przez dłuższy czas.
- Nie zdejmuj tylnej pokrywy odbiornika, ponieważ odsłonięte elementy znajdują się pod napięciem.
- Nie narażaj telewizora na działanie deszczu lub nadmiernej wilgoci.
- Unikaj wystawiania odbiornika na bezpośrednie działanie promieni słońca lub innych źródeł ciepła.
uczeń wyjaśnia na podstawie instrukcji obsługi, jak uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne, zna zasady bezpiecznego posługiwania się urządzeniami technicznymi:
Przykład zadania:
6. Instrukcja ostrzega, że nie powinno się:
- odłączać telewizora od sieci na dłuższy czas.
- stawiać na telewizorze doniczek z roślinami.
- włączać telewizora do sieci za pomocą przedłużacza.
- umieszczać telewizora z dala od kaloryfera lub pieca.
uczeń rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w instrukcjach i w opisach innych rysunków, wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni, rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności figur:
Przykład zadania:
7. Pudło po telewizorze ma wysokość 64 cm i podstawę o wymiarach 60 cm i 70 cm. Marek chce je wykorzystać, by zrobić z kartonu okrągłą tarczę do gry "w strzałki". Ze ściany bocznej o największej powierzchni wyciął możliwie największe koło. Jaki jest promień tego koła?
- 60 cm
- 32 cm
- 64 cm
- 35 cm
TELEWIZOR
Z telewizorem trzeba rozważnie;
Wybierać to, co naprawdę uczy.
Albo to, co śmieszy.
Masz w sobie bowiem własny ekran: wyobraźnię,
I ją to właśnie uczyń –
Czarodziejką zwykłych rzeczy.
Dzbanek na stole, co światłami pryska,
Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,
Smuga, którą zwełnia w niebie odrzutowiec…
To są również filmy, dziwne widowiska,
Naciesz nimi oko,
Innym to powiedz.
Jedni cię obśmieją: "Sam widziałem… eee tam".
Inni się zadziwią: "On chyba poeta".
A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,
Co lubi trochę mądrzej
Niż inni popatrzeć.
Stanisław Grochowiakuczeń odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską) – teksty literackie, w tym utwory poetyckie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej – polskiej i światowej, rozpoznaje ich cechy charaktery-styczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne, określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu – rozumie pojęcia fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm:
Przykłady zadań:
8. Wiersz jest skierowany do:
- telewizora.
- wyobraźni.
- twórcy filmowego.
- młodego widza.
9. Z wiersza wynika, że "czarodziejką zwykłych rzeczy" może być:
- dziwne widowisko.
- film przyrodniczy.
- nasza wyobraźnia.
- ekran telewizyjny.
10. Z wiersza wynika, że "mądrzej popatrzeć" to znaczy:
- oglądać dużo programów telewizyjnych.
- wyruszyć w fantastyczną podróż.
- napisać wiersz o zwykłych rzeczach.
- samemu dostrzec niezwykłość świata.
11. Wiersz mówi, że to, co się zauważy, "mądrzej patrząc", warto:
- zapisać w pamiętniku.
- zapomnieć.
- wspominać.
- przekazać komuś.
12. W której zwrotce występują sformułowania z języka potocznego?
- W pierwszej.
- W drugiej.
- W trzeciej.
- W żadnej.
13. Osoba mówiąca w wierszu:
- nalega i nakazuje.
- prosi.
- tłumaczy i zachęca.
- dziwi się.
14. Wskaż porównanie:
- "wyobraźnię […] uczyń czarodziejką"
- "autobus […] lśniący niby okoń"
- "a tyś […] fajny jest chłopaczek"
- "masz w sobie […] własny ekran"
uczeń analizuje oferty mediów kierowane do dzieci i młodzieży, wybiera wśród tych ofert, kierując się wskazanymi kryteriami (osadzonymi także w wartościach):
Przykład zadania:
15. Z którego programu telewizyjnego dowiesz się najwięcej o rzeczywistym świecie?
- "Pokemon" – serial animowany.
- "Wielka pogoń za balonem" – film fabularny.
- "Mój szkolny kolega z Afryki" – reportaż.
- "Od przedszkola do Opola" – program muzyczny.
uczeń wykonuje obliczenia dotyczące np. czasu, ustala sposób rozwiązania zadania:
Przykład zadania:
16. Badania wykazały, że w minionym roku mieszkańcy pewnego regionu spędzali przed telewizorem średnio po 30 godzin miesięcznie, z czego 60 procent przeznaczali na oglądanie filmów. Średnio po ile godzin miesięcznie mieszkańcy tego regionu oglądali filmy?
- 3
- 5
- 15
- 18
17. Artur ogląda telewizję przeciętnie 40 minut dziennie. Obliczył, że to 2/9 jego czasu wolnego. Ile czasu wolnego dziennie ma Artur?
- 80 minut
- 6 godzin
- 3 godziny
- 20 minut
Magda przez tydzień zapisywała w tabeli, ile czasu spędzała na oglądaniu programu telewizyjnego.
Dzień | Czas oglądania TV |
poniedziałek | 1 godzina i 10 minut |
wtorek | 1/3 godziny |
środa | 1 godzina i 20 minut |
czwartek | 1/2 godziny |
piątek | 15 minut |
sobota | 50 minut |
niedziela | 2 godziny |
uczeń odczytuje dane z tabeli oraz odpowiada na proste pytania z nią związane i wykonuje obliczenia dotyczące czasu:
Przykłady zadań:
18. W którym dniu tygodnia Magda najkrócej oglądała telewizję?
- We wtorek.
- W czwartek.
- W piątek.
- W sobotę.
19. Ile czasu w całym tygodniu Magda spędziła na oglądaniu telewizji?
- 6 godz. 5 min
- 6 godz. 25 min
- 5 godz. 35 min
- 5 godz. 45 min
uczeń rozumie znaczenia podstawowych symboli występujących w opisach (diagramów), odczytuje dane z diagramu oraz odpowiada na proste pytania z nim związaneuczeń opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego i prostego wyrażenia algebraicznego, ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania:
Przykłady zadań:
20. Szkolny komitet rodzicielski wygospodarował 2140 zł na zakup sprzętu telewizyjnego. Kupiono telewizor za 1389 zł i magnetowid za 699 zł. Za resztę postanowiono kupić kasety wideo. Jedna kaseta kosztuje 6 zł 40 gr. Ile kaset kupiono?:
Asia uwielbia godzinami oglądać telewizję. Któregoś dnia jej mama straciła cierpliwość:
– Asiu, jak możesz?! Już trzy godziny siedzisz przed telewizorem!
– Ależ mamo, to tylko 10 procent mojego wolnego czasu dzisiaj.
uczeń wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów, ustala sposób rozwiązania zadania oraz prezentacji tego rozwiązania.
Sprawdź kursy przygotowawcze w Warszawie – www.marka.edu.pl