29.03.2009
Co wiedzieć, o czym pamiętać powinien każdy Gimnazjalista?
Czytanie ze zrozumieniem
- O powodzeniu decyduje umiejętność wnikliwego analizowania sensu poszczególnych związków wyrazowych, zdań, co pomaga w odczytaniu poleceń.
- Metodą skuteczną w zrozumieniu poleceń – szukanie "słów kluczy" do poszczególnych zadań.
- Istotne jest odróżnianie sensu najczęściej występujących czasowników operacyjnych np. wypisz z tekstu; przytocz! (cytujesz); wyjaśnij (własnymi słowami); podaj definicję (jeśli masz ją sformułować w jednym zdaniu zachowuj rygor).
- Odpowiedzi powinny być precyzyjne; unikanie zbędnych treści – koniecznością.
- Ważne jest używanie zwrotów charakterystycznych przy tworzeniu modelowych odpowiedzi np. Wyjaśnij znaczenie biblijnej frazy "nie samym chlebem człowiek żyje". Odpowiedź powinna się zaczynać: Biblijna fraza oznacza…
- Test jest sprawdzianem umiejętności, ale o powodzeniu decydują opanowanie stresu, zaufanie do siebie, zdolność do samokontroli.
Tworzenie własnego tekstu
- Przy redagowaniu tekstu w określonej formie ważna jest znajomość cech gatunkowych: opisu, charakterystyki, notatki.
- Każda forma wypowiedzi wymaga posługiwania się słownictwem frazeologicznym np. przy pisaniu charakterystyki nazywaj cechy charakteru, usposobienia, intelektu.
- Wypowiadając się na różne tematy pamiętaj o posługiwaniu się terminami typowymi dla przedmiotów humanistycznych np. apostrofa, liryka, podmiot liryczny, świat przedstawiony, epoka, dramat.
- Tworząc tekst perswazyjny, w którym starasz się kogoś do czegoś nakłonić posługuj się typami zdań np. wykrzyknikowymi, formami gramatycznymi np. trybem rozkazującym czasownika, gdy zachodzi potrzeba zgrubieniami, zdrobnieniami.
- Tekst powinien być zgodny z tematem.Kompozycja musi wynikać z przyjętej przez Ciebie formy. Zachowuj spójność myśli. Nawet w krótszych wypowiedziach należy pamiętać o akapitach.
- Zaletą poprawnie zredagowanej rozprawki są odpowiednie argumenty przedstawione w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego lub odwrotnie.
- Redagując streszczenie zmniejsz objętość tekstu poprzez wybranie najważniejszych informacji.
- Przy redagowaniu pism użytkowych pamiętaj o przejrzystym układzie graficznym, estetyce, dacie (zawsze w prawym górnym roku np. 4 kwietnia 2003 lub 04.04.2003), podpisie, jeśli tego wymaga redagowane pismo koniecznie czytelny.
- Zapamiętaj i unikaj rażących błędów. Książka opowiada. Problem odgrywa ważną rolę. Dzieje bohatera związane są. Oczywiście bohater jest godny naśladowania. Właśnie ta książka jest dobra.
- Unikaj streszczania lektur.
- Ważne są twoje wnioski, refleksje.
Wskazówki ucznia
- Zapoznaj się z instrukcją na początku sprawdzianu i przed kartą odpowiedzi.
- Uważnie czytaj teksty, ponieważ polecenia odnoszą się do ich treści.
- Zaglądaj do tekstów tyel razy, ile będziesz potrzebował.
- Udzielaj jedynie odpowiedzi, których jesteś pewnien.
- Jeśli któreś zadania sprawiają ci kłopot, zostaw je i przejdź do następnych. Wrócisz do nich, jeśli będziesz miał czas.
- Przy zadaniach zamkniętych podane są cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Tylko jedna z nich jest poprawna.
- Zanim napiszesz odpowiedzi w zadaniach otwartych, zastanów się, co chcesz napisać, abyś później nie musiał skreślać.
- Odpowiedzi wpisuj wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym.
- Po wykonaniu wszystkich zadań uważnie przeczytaj swoje odpowiedzi, jeszcze możesz je poprawić.
Sprawdź kursy przygotowawcze w Warszawie w Firmie Marka – www.marka.edu.pl