Biologia – zagadnienia do egzaminu – zadania

Z analizy testów CKE przeprowadzonej przez nauczycieli Firmy „MARKA”, wynika, iż pewne zagadnienia w testach egzaminacyjnych w latach 2002-2012 pojawiały się  częściej niż inne. Wielce prawdopodobne, że i w tym roku można spodziewać się tego typu zadań.

  1. integrowania wiedzy z różnych działów biologii i dziedzin nauki np. chemii, geografii i fizyki do wyjaśniania zjawisk biologicznych, szczególnie ekologicznych, np. kwaśnych deszczy, efektu cieplarnianego;

    Przykład:
    Po biegu maratończyk poczuł silny ból mięśni łydki. Bezpośrednia jego przyczyna to:

    A. Skrobia
    B. Kwas mlekowy
    C. Glikogen
    D .Glukoza

    Odpowiedź: B

  2. podstawowych form ochrony przyrody w Polsce oraz z zakresu krążenia energii i materii w ekosystemie;

    Przykład:
    Na wysypisko śmieci trafia dużo plastikowych butelek. Naukowcy udowodnili, że z takich butelek można wyprodukować koce lepsze od wełnianych, bo nie wywołujące alergii. Wybierz nazwę procesu umożliwiającego wytwarzanie koców z plastikowych butelek.

    A. Rekultywacja
    B. Segregacja
    C. Recycling
    D. Selekcja

    Odpowiedź: C

  3. rozpoznawania na rysunku pospolitych gatunków drzew, krzewów, zbóż i chwastów;

    Przykład:
    Rozpoznaj wyżej podane gatunki zbóż i podpisz ilustracje, wybierając odpowiednią nazwę: kukurydza, pszenica, żyto, owies, jęczmień, proso.

    Zboża

    Odpowiedź: owies, kukurydza, pszenica, żyto, jęczmień, proso

  4. opisywania i uzupełniania schematów i rysunków, np. dotyczących fotosyntezy, odczytywania informacji z tabeli;

    Przykład:
    Schemat przedstawia reakcję fotosyntezy związków organicznych przy udziale energii słonecznej. Wybierz prawidłowy zapis reakcji fotosyntezy:

    Reakcje

    A. 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2
    B. 6CO2 + energia słoneczna → C6H12O6 + 6O2
    C. 6H2O + energia słoneczna → C6H12O6 + 6O2
    D. 5CO2 + 5H2O → C5H10O5 + 5O2

    Odpowiedź: A

  5. wyjaśniania związków między budową i funkcją organów oraz układów wewnętrznych człowieka i roślin;

    Przykład:
    Które zdanie opisuje związek miedzy budową skórki liścia i funkcją przez nie pełnioną?

    A. Skórka liścia pokrywa dolną i górną stronę blaszki liściowej
    B. Skórka chroni liść przed utratą wodą i wniknięciem niepożądanych substancji oraz drobnoustrojów
    C. Komórki skórki mają zgrubiałe ściany komórkowe i nie zawierają chlorofilu
    D. Komórki skórki ściśle przylegają do siebie, dzięki czemu chronią liść przed utratą wody

    Odpowiedź: D

  6. podstawowych procesów biochemicznych, np. oddychania i fotosyntezy.

    Przykład:
    Określ, w której części układu oddechowego człowieka zachodzi proces wymiany gazowej oraz w której strukturze komórkowej odbywają się reakcje oddychania tlenowego.

    Odpowiedź: Pęcherzyki płucne, cytoplazma i mitochondrium

 

 

  1. Czynności życiowe organizmów

    Zadanie 1 /1 punkt/
    Fotosynteza to proces, w którym energia świetlna jest wykorzystywana do produkcji cukru w komórkach roślinnych. Zaznacz w odpowiednich miejscach na rysunku nazwy gazów, jakie są wykorzystywane i produkowane podczas tego procesu.
    liść
    Odpowiedź: A) dwutlenek węgla B) tlen

  2. Ekologia

    Zadanie 2 /1 punkt/
    W biocenozie pola może funkcjonować następująca sieć pokarmowa:
    sieć pokarmowa
    Wypisz z tej sieci pokarmowej wszystkich producentów i podaj ich rolę w tym ekosystemie.

    Odpowiedź: Producentami są: ziemniak, marchew, poziomka. W tym ekosystemie producenci stanowią pokarm dla konsumentów I rzędu / roślinożerców/.

    Inna możliwa odpowiedź: Producenci wydzielają tlen w wyniku fotosyntezy, który jest pobierany do oddychania prze organizmy żyjące na polu.

  3. Botanika praktyczna

    Zadanie 3 /1 punkt/
    Warzywa stosowane powszechnie do gotowania zupy nazwano włoszczyzną. Zaznacz prawidłowy skład włoszczyzny:

    • A. Cebula, marchew, kapusta, rzodkiew
    • B. Marchew, seler, szczypior, rzodkiew
    • C. Marchew, seler, por, pietruszka
    • D. Por, pietruszka, kapusta, burak

    Odpowiedź: C)

    Zadanie 4 /1 punkt/ Ochrona środowiska
    Gdy robimy zakupy, zachowujemy się tak, aby jak najmniej szkodzić środowisku. Zaznacz dwa zachowania niewłaściwe:

    • A. Wybieram proszek do prania bez fosforanów
    • B. Kupuję napoje tylko w butelkach plastikowych
    • C. Zakupy ze sklepu przynoszę w koszyku
    • D. Kupuję dezodoranty w aerozolu z freonem

    Odpowiedź: B), D)

  4. Botanika praktyczna

    Zadanie 5 /1 punkt/
    Norka amerykańska sprowadzona do Europy doprowadziła do ograniczenia liczebności rodzimej norki europejskiej. Jest to przykład zależności zwanej:

    • A. Drapieżnictwa
    • B. Konkurencji
    • C. Komensalizmu
    • D. Pasożytnictwa

    Odpowiedź: B

Sprawdź kursy przygotowawcze w Warszawie – www.marka.edu.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies

Zamknij