31.03.2009
Z analizy testów CKE przeprowadzonej przez nauczycieli Firmy "MARKA", wynika, iż pewne zagadnienia w testach egzaminacyjnych w latach 2002-2008 pojawiały się w częściej niż inne. Wielce prawdopodobne, że i w tym roku można spodziewać się tego typu tematów tzw. "pewniaków".
- umiejętność sprawnego wykonywania działań arytmetycznych na liczbach rzeczywistych (dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia ułamków zwykłych i dziesiętnych)
Przykład:
Masa kości szkieletu ciała ludzkiego wynosi 9800 g. Jaka jest (w przybliżeniu) całkowita masa tego człowieka, jeżeli wiadomo, że masa szkieletu stanowi 0,17 masy całego ciała?Odpowiedź: 57,6 kg.
- umiejętność operowania procentami w rozmaitych sytuacjach praktycznych
Przykład:
W Kampinoskim Parku Narodowym lasy zajmują powierzchnię 27 tys. ha, zaś w Tatrzańskim Parku Narodowym – powierzchnię 15,2 tys. ha. O ile procent więcej lasów jest w Puszczy Kampinoskiej niż w Tatrach?Odpowiedź: O około 78%.
- umiejętność odczytywania informacji przedstawionych w rozmaitych formach (tabeli, diagramu, rysunku) i przetwarzania tych informacji
Przykład:
Oto wyniki krótkiego sprawdzianu przeprowadzonego w trzech oddziałach III klasy gimnazjum:Z wykresów tych wynika, że sprawdzian był:
A. najtrudniejszy dla uczniów z III a
B. najtrudniejszy dla uczniów z III b
C. najtrudniejszy dla uczniów z III c
D. jednakowo trudny dla uczniów ze wszystkich trzech klasOdpowiedź: A.
- umiejętność przekształcania wyrażeń algebraicznych
Przykład:
Ze wzoru opisującego pole powierzchni prostopadłościanu: P=2(ab+bc+ac) wyznacz a.Odpowiedź: .
- umiejętność zapisania treści zadania za pomocą układu równań oraz rozwiązania tego układu równań (czyli tzw. "zadania tekstowe")
Przykład:
W III klasie pewnego gimnazjum przeprowadzony został test. Test zawierał 100 pytań; za prawidłową odpowiedź uczeń otrzymywał 2 punkty, za złą (-1) punkt, a za brak odpowiedzi 0 punktów. Po sprawdzeniu testu okazało się, że uczeń nie udzielił 20 odpowiedzi i łącznie uzyskał 100 punktów. Ile było odpowiedzi dobrych, a ile błędnych?Odpowiedź: 60 dobrych i 20 błędnych.
- umiejętność posługiwania się własnościami figur geometrycznych i rozpoznawania symetrii
Przykład:
Na zabawę przygotowano ciastka o różnych kształtach. Które ciastka mają dokładnie 5 osi symetrii?A. 2 i 3
B. 3 i 4
C. 4 i 5
D. 3 i 5Odpowiedź: B.
- umiejętność stosowania twierdzenia Pitagorasa
Przykład:
Trawnik ma kształt czworokąta, jak na rysunku:Jaką długość mają przecinające trawnik ścieżki (zaznaczone na rysunku podwójnymi liniami)? Odpowiedź: 48 cm i 50 cm.
- umiejętność obliczania obwodów i pól powierzchni figur płaskich
Przykład:
Pień starego dębu ma na pewnej wysokości obwód 6,3 m. Jaka jest średnica pnia? (Wynik podaj z dokładnością do 10 cm).Odpowiedź: 200 cm.
- umiejętność obliczania objętości i pól powierzchni brył
Przykład:
Do prostopadłościennego akwarium o wymiarach 5 dm × 30 cm × 25 cm, całkowicie wypełnionego wodą, włożono sześcienną ołowianą kostkę, której pole powierzchni całkowitej wynosi 600 cm². Ile litrów wody pozostało w akwarium po wrzuceniu kostki?Odpowiedź: 36,5 litra.
- umiejętność stosowania tzw. "technik twórczego rozwiązywania problemów" (czyli samodzielne sformułowanie hipotezy – lub wybranie jednej z przedstawionych hipotez – i próba jej uzasadnienia)
Przykład:
Na gałązce świerku każdego roku wyrastają z nowego pąka 3 nowe pędy zakończone pąkiem. Ile pąków będzie miała po dziewięciu latach świerkowa gałązka, która wyrosła z jednego pąka?A. 3·9
B. 3+9
C. 9³
D. 39Odpowiedź: D.
Opracował mgr Krzysztof Zawadzki – nauczyciel Firmy "MARKA"
Sprawdź kursy przygotowawcze w Warszawie – www.marka.edu.pl