31.03.2009
Z analizy testów CKE przeprowadzonej przez nauczycieli Firmy „MARKA”, wynika, iż pewne zagadnienia w testach egzaminacyjnych w latach 2002-2012 pojawiały się częściej niż inne. Wielce prawdopodobne, że i w tym roku można spodziewać się tego typu zadań.
- integrowania wiedzy z różnych działów biologii i dziedzin nauki np. chemii, geografii i fizyki do wyjaśniania zjawisk biologicznych, szczególnie ekologicznych, np. kwaśnych deszczy, efektu cieplarnianego;
Przykład:
Po biegu maratończyk poczuł silny ból mięśni łydki. Bezpośrednia jego przyczyna to:A. Skrobia
B. Kwas mlekowy
C. Glikogen
D .GlukozaOdpowiedź: B
- podstawowych form ochrony przyrody w Polsce oraz z zakresu krążenia energii i materii w ekosystemie;
Przykład:
Na wysypisko śmieci trafia dużo plastikowych butelek. Naukowcy udowodnili, że z takich butelek można wyprodukować koce lepsze od wełnianych, bo nie wywołujące alergii. Wybierz nazwę procesu umożliwiającego wytwarzanie koców z plastikowych butelek.A. Rekultywacja
B. Segregacja
C. Recycling
D. SelekcjaOdpowiedź: C
- rozpoznawania na rysunku pospolitych gatunków drzew, krzewów, zbóż i chwastów;
Przykład:
Rozpoznaj wyżej podane gatunki zbóż i podpisz ilustracje, wybierając odpowiednią nazwę: kukurydza, pszenica, żyto, owies, jęczmień, proso.Odpowiedź: owies, kukurydza, pszenica, żyto, jęczmień, proso
- opisywania i uzupełniania schematów i rysunków, np. dotyczących fotosyntezy, odczytywania informacji z tabeli;
Przykład:
Schemat przedstawia reakcję fotosyntezy związków organicznych przy udziale energii słonecznej. Wybierz prawidłowy zapis reakcji fotosyntezy:A. 6CO2 + 6H2O → C6H12O6 + 6O2
B. 6CO2 + energia słoneczna → C6H12O6 + 6O2
C. 6H2O + energia słoneczna → C6H12O6 + 6O2
D. 5CO2 + 5H2O → C5H10O5 + 5O2Odpowiedź: A
- wyjaśniania związków między budową i funkcją organów oraz układów wewnętrznych człowieka i roślin;
Przykład:
Które zdanie opisuje związek miedzy budową skórki liścia i funkcją przez nie pełnioną?A. Skórka liścia pokrywa dolną i górną stronę blaszki liściowej
B. Skórka chroni liść przed utratą wodą i wniknięciem niepożądanych substancji oraz drobnoustrojów
C. Komórki skórki mają zgrubiałe ściany komórkowe i nie zawierają chlorofilu
D. Komórki skórki ściśle przylegają do siebie, dzięki czemu chronią liść przed utratą wodyOdpowiedź: D
- podstawowych procesów biochemicznych, np. oddychania i fotosyntezy.
Przykład:
Określ, w której części układu oddechowego człowieka zachodzi proces wymiany gazowej oraz w której strukturze komórkowej odbywają się reakcje oddychania tlenowego.Odpowiedź: Pęcherzyki płucne, cytoplazma i mitochondrium
- Czynności życiowe organizmów
Zadanie 1 /1 punkt/
Fotosynteza to proces, w którym energia świetlna jest wykorzystywana do produkcji cukru w komórkach roślinnych. Zaznacz w odpowiednich miejscach na rysunku nazwy gazów, jakie są wykorzystywane i produkowane podczas tego procesu.
Odpowiedź: A) dwutlenek węgla B) tlen - Ekologia
Zadanie 2 /1 punkt/
W biocenozie pola może funkcjonować następująca sieć pokarmowa:
Wypisz z tej sieci pokarmowej wszystkich producentów i podaj ich rolę w tym ekosystemie.Odpowiedź: Producentami są: ziemniak, marchew, poziomka. W tym ekosystemie producenci stanowią pokarm dla konsumentów I rzędu / roślinożerców/.
Inna możliwa odpowiedź: Producenci wydzielają tlen w wyniku fotosyntezy, który jest pobierany do oddychania prze organizmy żyjące na polu.
- Botanika praktyczna
Zadanie 3 /1 punkt/
Warzywa stosowane powszechnie do gotowania zupy nazwano włoszczyzną. Zaznacz prawidłowy skład włoszczyzny:- A. Cebula, marchew, kapusta, rzodkiew
- B. Marchew, seler, szczypior, rzodkiew
- C. Marchew, seler, por, pietruszka
- D. Por, pietruszka, kapusta, burak
Odpowiedź: C)
Zadanie 4 /1 punkt/ Ochrona środowiska
Gdy robimy zakupy, zachowujemy się tak, aby jak najmniej szkodzić środowisku. Zaznacz dwa zachowania niewłaściwe:- A. Wybieram proszek do prania bez fosforanów
- B. Kupuję napoje tylko w butelkach plastikowych
- C. Zakupy ze sklepu przynoszę w koszyku
- D. Kupuję dezodoranty w aerozolu z freonem
Odpowiedź: B), D)
- Botanika praktyczna
Zadanie 5 /1 punkt/
Norka amerykańska sprowadzona do Europy doprowadziła do ograniczenia liczebności rodzimej norki europejskiej. Jest to przykład zależności zwanej:- A. Drapieżnictwa
- B. Konkurencji
- C. Komensalizmu
- D. Pasożytnictwa
Odpowiedź: B
Sprawdź kursy przygotowawcze w Warszawie – www.marka.edu.pl